Havforskningsinstituttet har fått klarsignal om- og støtte fra ICCAT til å merke 20 makrellstørjer (tunfisk) i norske farvann i 2018. Størjene skal fiskes med stang, og det vil bli en utlysing om ikke lenge der stangfiskere kan søke om å være med i prosjektet.

Kjell Oldeide, Nordfjord HK og Roar Hermansen, Bergen HF har lenge fulgt arbeidet som Havforskningsinstituttet har gjort så langt. De vil nå på vegne av oss alle i NHF i vareta våre interesser i det som skal skje på sensommeren i år.

Kjell og Roar skal denne uken ha ett møte med Keno Ferter på Havforskningsinstituttet i Bergen og  her er ett utdrag av siste mail fra Keno Ferter :

Vi holder på med planlegging av prosjektet nå, og utarbeider en kravliste til båter, utstyr og erfaring. Basert på denne vil det være mulig til å søke om å være med på prosjektet. Jeg regner med at denne utlysningen kommer i April/Mai. Mest sannsynlig vil merkingen foregår i området rundt Bergen, men akkurat hvor stort dette området blir er ikke bestemt enda. Grunnen til det er at vi må ha en merkebåt i nærheten av fiskebåtene fordi selve merkingen kan bare gjennomføres av godkjent personale. Prosjektområdet vil bli spesifisert i utlysningen.
Fiskerne som blir med på prosjektet vil være ansvarlig for driften av båten og fiskingen.
Vi står for merking av fisken.

Kjell og Roar er altså våre «størje-generaler» og forbundet vil holde medlemmene oppdatert vedrørende dette spennende prøvefiske.

Spørsmål og innspill kan rettes til forbundet eller direkte til  roar.hermansen@vestrheim.no  og  kjell.oldeide@domstein.no