Blogg fra Karmøy Festivalene

Dag 1. Nordvegen havfiskefestival.
For første gang på mange år ble det igjen arrangert havfiskekonkurranse på Karmøy, med utror fra
båthavna i Kopervik, en grei plass med god parkering og kort vei til båtene.
Ved ankomst utrorstedet var været litt dårlig vær med regn og blåst, men det ble bedre utover
dagen, så til sist endte vi med å være fornøyde med dagen. Jeg var noe forsinket pga. diverse
tekniske utfordringer… og fikk beskjed om at jeg skulle være om bord med Aksel. Jeg var rimelig
sikker på at han var fiskeskipper denne dagen. Etter noen timers fiske fant vi ut at det egentlig var
undertegnede, men samarbeidet om bord var så bra at det tok vi (heldigvis) med en latter!
Om bord var også Einar og Svein Erling, for mange kjent som «Obersten». Det var kun meg som var
noenlunde kjent i området, så det ble bestemt at fisket skulle begynne på ca. 40 – 45 sør om
kraftlinjen til Hydro. Til og med Obersten hadde tatt med småkroker, til for ham å være «finfiske».
Etter noen minutter kom det opp en og annen fisk, stort sett undermåls, så vi flyttet rundt området
uten å få noe særlig. Vi lurte på å flytte nordover i sundet etter noen timer, men da kom flere båter
fra nord og ut i det området vi lå, så vi fortsatte, men uten å få mye fisk. Største fisk var om bord var
en torsk på ca. 1,5 – 1,6 kg, resten så vidt over målet. Jeg vant båten med 4,64 kg.

Vi sjekker også hva klassevinnerne gjorde denne dagen:
Herrer Lars Hellum:
«Sist jeg var på Karmøy var Karmøyfestivalen i 1995 vi fisket også den gangen i Karmsundet men gikk
målrettet steinbit og torsk. Nok om historie, jeg hadde gledet meg lenge til denne festivalen og det
er jo i år også den første i rekken.
Vi visste lite om hva vi gikk til ingen hadde noe historikk på hverken båter eller fiskeplasser. Det viste
seg at jeg var trukket ut på den båten som Nordvegen bruker på sine klubbturer, så vi var i de beste
hender med fiskeplasser og en som visste viktigheten med å holde båten. Det gikk jo veldig fint da vi
hadde en MinnKota i baugen, vi gikk tom før strøm etter fire timers fiske, men merket ikke forskjell
på om vi hadde baugpropell eller ikke da båtføreren hadde skikkelig kontroll på båten.
Etter min mening så er dette fremtiden i havfiskesporten; slike båter med topp utstyr kommer det
flere og flere av. Her må vi være framsynte og tenke at innovasjon er supert, ikke at det er
urettferdig, da dreper vi vår egen sport. Skal selv ha en baugpropell på min båt nå til sommeren!
Om fisket:
Vi startet nord i sundet hvor det skulle være bra med torsk. Vi fikk triple og dubleer i massevis, men
ingen holdt mål – alle torskene var av samme årsklasse. Etter en times tid ble vi enig om å flytte på
oss, da hadde vi en overmål torsk hver.
Gikk så litt lengre syd hvor det også kunne være torsk, hyse osv. Der fikk vi ingen ting. Da gikk vi til
strengene, båtføreren hadde en høle der. Med baugpropellen så lå vi supert. Fisken bet jamt, men
det var en del undermåls innimellom. Vi fikk mange arter: hyse, torsk, sei, steinbit, sypike, lusuer, lyr
og lange.

Gikk noen skikkelige hyser der, og jeg fikk en på nesten 4 kg som min største for dagen. Jeg fisket
hele dagen med et paternostertackle med 2 kroker 2/0, som var pyntet med Lopez-slange på 4 cm
lengde. Varierte med pilk med tafs og metallbom med slep under dette.
Største kroken jeg brukte var 2/0. Slep med selvlysende slange og rosa blekksprut (ikke selvlysende)
funket på slutten av dagen.
Avstand fra bunn og opp til første krok på paternostertacklet var 60 cm, og den kroken fikk jeg 70 %
av fiskene på. Veldig lite som skjedde over 1 meter fra bunnen. I ettertid ser jeg at jeg nok skulle hatt
et tackle som var enda tettere mot bunnen.
Paternostertacklet var bygd opp med 0.85 mm stamme som hadde påmontert Pulley Beads. Disse
svinger i alle retninger, ut fra pulley beadsen så brukte jeg fluorkarbon 0,56 mm som var 25 cm lang.
Vil takke mine med fiskere Lars Ottesen Arne Robstad og Tore Blom samt båtføreren som gjorde en
kjempeinnsats for en flott dag på sjøen. Takk også til Nordvegen for en flott festival selv om
storfisken uteble. Vi kommer tilbake», rapporterer Lars H.

Damer Liv Unsgård:
«Jeg var godt forberedt til festivalen. På forhånd var det knyttet en hel del forskjellig takkel til variert
fiske etter fiskeslag som vi normalt får i Karmsundet. Jeg hadde gledet meg til å få mye og stor fisk.
At den uteble kan vi ikke laste arrangøren for.
Det er jo litt flaut å vinne en festival med så lite fisk, men sånn er det nå en gang. Det er jysla kjekt å
reise på festivaler. Sosialt har vi det også kjempekjekt. Nordvegen HFK skal ha skryt for måten de
gjennomførte festivalene og premieutdelingene på».

Junior Kristian Hausken:
«Første dagen var jeg ombord hos Odd Jakob Haaland (båt nr. 7) sammen med fire andre fiskere. Jeg
var fiskeskipper og hadde vært ute og prøvefisket noen dager før konkurransen, og hadde en plass
hvor det kunne stå sei. Vi ble enige om å starte der. Dybden lå på 50-80 m. Vi slapp ned og traff
fisken med en gang. Det var sei, de fleste var rett over målet. Det var ikke noe veldig bra bett, men
de fleste ombord fikk noen fisker hver.
Etter å ha ligget her en time gikk vi nordover og prøvde et par plasser hvor det pleier og stå fisk. Men
her var det dårlig, et par hyser og lyr var alt. Jeg var veldig usikker på hva vi skulle gjøre, da det var så
dårlig fiske. Vi ble enige ombord og prøve oss på sandflyndre. Vi la oss på 25 m dyp, her lå vi lenge da
flatfisken var i dytten. Problemet var å få de over minstemål (35 cm), mye gikk ut igjen, men det var
mange som også holdt mål.
Innimellom dukket det også opp litt sei og torsk som var akkurat store nok. Etterhvert begynte
stampene så smått og fylles opp. Da det gjenstod 40 min. av fisketiden bestemte vi oss for å kjøre
opp til der vi startet. Det tok ca. 25 min. å kjøre tilbake, så vi fikk knapp tid her. Men det viste seg å
være et smart flytt. Det ble tatt hyse, lange og sei. Da det gjenstod tre minutter fikk jeg en 2 kg sei
som gjorde at jeg vant båten.

Det var mange som slet med å finne fisken denne dagen. Mens vi hadde en OK dag, til tross for
ganske labert fiske».

Senior Roar Sandvoll:
«Geir og Stein Rune Tveit, sammen med resten av gjengen i Nordvegen HK, får godkjent pluss for
gjennomføringen av den første NC-konkurransen på Karmøynå på mange, mange år. Dessverre
glimret de store fiskemengder med sitt fravær. Joda, en og annen fin fisk fant veien til veiestasjonen
og en del fisk over fastsatt minstemål ble landet. Tålmodighet og erfaring blandet med litt god
fiskelykke var nok stikkordene denne gang. Jeg var selvsagt veldig godt fornøyd med å vinne
seniorklassen lørdag. Fiskeopplevelsen og fangsten var ikke all verden, Sju tellende fisk på 5 timer;
en torsk, en hyse og fem sei. Hva jeg fikk disse på? Eneste jeg kan si er at hele tacklemappen ble
brukt.
Jeg vil avslutte med å gi en ekstra honnør til båtførerne, fantastisk dyktige og hyggelige. Og vi fra
Stavanger Deep Sea Fishing Club stiller minst like mannsterke neste år. Vi har jo noe å forsvare. Det
var en sann fornøyelse å hente hjem seieren for 4-manns laget rett foran Nordvegen og Oslo HK ��».

Dag 2. Karmøy Havfiskefestival.

Været var som dagen før med blåst og regn ved ankomst og bedre utover dagen.
Vi begynner med vinner av seniorklassen: Bloggeren:
Om bord var fiskeskipper Stein Rune, Stig Hetland, Geir S. og jeg.
Vi begynte fisket sør forbi en stake, hvor området rundt er kjent for mange fine fiskeplasser.
Fisket begynte på ca. 140 – 150 m og vi lette litt i området. Fine utslag på ekkoloddet, men ikke et
napp for noen av oss i ca. 1,5 time.
Da flyttet vi inn til et område hvor båtfører hadde fått mye fin sei tidligere på året. Dybden varierte
fra 150 m til 30 m. Vi hadde vel fisket i halvtimes tid da Stig sa:
– Dette er rart, men napp var det og noe henger på.
Han fortsatte og sveive opp med følgende kommentar:
– Enten er det en taukveil eller så er det en breiflabb jeg har på:
Stigen kan sitt fiske: Opp av havet kom en breiflabb. Gratulerer!
Vi fisket litt til i samme område uten napp. Ja, ja, en og annen undermåls sei kom da opp. Stein Rune
bestemte at vi skulle fiske etter brosme, på 180 m. Da båten begynte å kjøre, fant han fram noen
store kroker og surret på noen feite makrellfileter og jeg spurte om hva han skulle nå? Fiske brosme,
var svaret. Javel, tenkte jeg. Her må noe gjøres. Jeg åpnet skrinet og fant fram Sølvkrokens UP Rig
Steinbit, lange og brosmetakkel. Skar noen feite makrellfileter og tredde på.
Vel framme slapp vi ned, og etter noen minutter nappet det kraftig hos meg. Dro til og fikk sveivet

fisken opp 15 – 20 m, før den reiste. Jeg slapp ned igjen og igjen nappet det godt. Dro til og dro til
igjen. Stig sa: «Dra til igjen, så er du sikker på at den sitter godt». Dro til igjen og 20 LB Glacierstanga
fra Sølvkroken lå helt i vannflaten. Sveivet opp til mange fine kommentarer fra medfiskerne og til
slutt kom det opp en brosme på 8,82 kg. Hvilket var nok til å vinne størst fisk i festivalen og
seniorklassen dag 2.
Vi prøvde litt til uten å få så mye som et napp. Flyttet oss under kraftlinja og fisket der resten av
dagen. Resultat: Geir S. en kolje – Stein Rune en lyr. En tellende fisk på hver av oss
Herreklassen Tom Unsgård:
«Vi fisket sør om kraftledningen på ujevn bunn. Jeg brukte svart gummimakk og rosa/sølv
blekksprut, og fikk noen små sei og en hvitting. Videre flyttet vi oss inn på seigrunn og fikk noen få
over målet.
Deretter gikk vi for å fiske etter lyr. Skiftet da til fluer og fikk lyr og sei på dem. Over 80- 90 % av
fiskene var undermåls. Flyttet igjen, denne gangen opp til fyret og fikk noen fine sei, samt noen
andre slag.
Prøvde også rosa slange med blekksprut og fikk noen fine hyser på det. Med noen få minutter igjen
skulle vi fiske etter lange, jeg satte på større krok og oransje/gul pilk. Jaggu fikk jeg ikke en lange på
ca. 7 kg. Og totalt 19,3 kg, noe som var nok til at jeg vant herreklassen.
Dameklassen Jeanett Bersås:
«Jeg hadde Kristian som fiskeskipper, og vi fisket i området rundt tarefabrikken. Jeg var litt dårlig
forberedt på denne typen fiske, da alt var gjort klart for reint kilofiske.
Jeg lånte noen småkroker og tackler, stort sett med hvit slange og perler. Jeg fikk noen seier og
sandflyndrer på kombinasjonen makrell/råreke. Jeg fikk også mine første rødspetter, samt noen
andre fiskeslag»
Bloggers kommentar: Damen må ha fisket godt hun, til tross mangel på tackle. Hun slo jo Kristian.

Dette skriver Kristian som var på samme båt:
«Denne dagen var jeg ombord hos Kjell Denk Bolstad sammen med Jeanett Bersås, Arne Robstad og
Christer Danielsen. Denne dagen gikk alle de andre båtene sørover da det ikke hadde vært det beste
fiske inne i Karmsundet. Men vi valgte samme rute som hadde fungert for meg dagen før. Først etter
sei, og så flyndre.
Vi startet på seien. Fisket var litt tregere denne dagen, men etterhvert kom det opp litt sei og hyse
hos de andre ombord. Jeg var mer uheldig med lange på 79,9c m (minstemål 80) og hågjel som ikke
teller. Deretter gikk vi inn i sundet og testet en plass, før vi gikk på flyndra. Her var det dårlig, så vi
flyttet raskt og kjørte inn på grunna og slapp ned flyndrekrokene på 25 meter. Fisken stod her i dag
også, så det var bare å begynne og måle flyndrene, og agne. Alle ombord fikk bra med fisk. Det gikk i
sandflyndre, men det var også en del sei, men her var det kun et par som holdt mål. Etter vi hadde
ligget her i 2-3 timer bestemte vi oss for å prøve en annen flyndreplass som ligger ganske nærme.

Her fikk Jeanett og Christer sine store rødspetter, ellers var det tjukt i sandflyndre her også. Det var
veldig jevnt ombord, men det var Jeanett som dro det lengste strået og vant båten. Mens jeg og
Christer var like bak.
Det har vært en veldig fin helg med hyggelige folk og god stemming. Håper alle kommer tilbake
neste år!»
Bloggerens epilog:
Geir T. og hans mannskap gjorde en glimrende jobb og for oss som var litt på utsiden, kunne vi ikke
se en enste glipp i programmet! Vi håper denne festivalen blir et årlig foretak.
For oss som har reist en del rundt på festivaler i landet, var det også veldig hyggelig å se noen nye
fjes blant deltagerne. Jeg håper dere synes havfiskesporten er en grei hobby.
Husk: vi har det gøy og sosialt når vi er på tur!
For fullstendige resultater, se hjemmeside.
For bilder, sjekk ut Nordvegen Havfiskefestival på Facebook.